Hoofdstuk 4

Om mijn buik zijn brede banden vastgegespt. Een apparaat naast het bed telt de hartslagen van mijn kind en meet de sterkte van de weeën. 'Krachtige weeën,' zegt de zuster.
De gynaecoloog komt langs. Hij trekt een dun rubberen handschoen aan. Zijn wijs- en middelvinger steken als de loop van een pistool recht naar voren: ‘even toucheren mevrouw.' Zacht dwingend duwt hij mijn benen uiteen en terwijl hij half bij mij in bed ligt constateert hij: 'Nog niet echt ontsluiting, het is nog helemaal in het begin?’
‘Oh dan ga ik weer terug naar huis. Kom op meiden!' Ik maak aanstalten om overeind te komen.
'Nee hoor,dat is niet verantwoord!' De arts stroopt de bebloede handschoen af: ' Nee, ik zal u iets geven zodat u wat kunt slapen en de dames kunnen nog wel een poosje naar huis. We bellen wel als het zover is.'
‘Nee hoor, dat doen we niet!’ Roepen de dames tweestemmig.'
'Ik blijf hier niet alleen achter!'
'Maar zij moet rusten, zij moet goed uitgerust zijn als het straks echt gaat beginnen,' stribbelt de dokter tegen.
Het compromis bestaat eruit dat de dames wat gaan eten in een nabij gelegen restaurant. In de tussentijd beloof ik een dutje te doen.

                                          1949
Op een dag ben ik weer thuis. Trots loop ik rond in de truien die Tante Door en Nellie voor mij hebben ge­breid. Eén rood met groen en één grijs met rood. In mijn armen koester ik een zacht stoffen pop met harde kop. Net zo kaal als de schedel van mijn vader, die ik bewonder. Kala heb ik mijn pop genoemd. 
'Kala, ga je mee naar boven?' Zing ik op de wijs van het soldatenlied ‘Lili Marlene’ terwijl ik de trap op loop naar de zolder. 'Ga je mee naar bed? Onder de wollen dekens daar heb je de meeste pret.' 
Ik draai de houten knop om van de deur die het gedeelte van de zolder voor de jongens afschermt van het gedeelte voor de meisjes. In het ledikant dicht onder het schuine dak slaap ik met mijn zus, met Kala en soms neem ik ook de poes mee. Dat mag niet. Als mijn zus een uur later bij mij in bed stapt, gilt ze naar beneden: 'moeder! Die meid heeft de kat mee naar boven genomen.' Ze geeft hem een schop en poes vliegt het bed uit. Op hoge poten, met verfomfaaide vacht en haar staart recht in de lucht,vertrekt ze naar de deur.

Van­avond heb ik poes niet bij me, alleen mijn pop. De zon schijnt laag door het raam naar binnen en tovert een verhaal van zwarte takken en blade­ren op het behang.Ik doe mijn kleren uit, laat mijn nachtpon over mijn hoofd zakken en trek in één beweging mijn dikke vlechten los. Ik schud met mijn hoofd. Mijn haren zwaaien wijd uiteen: lek­ker voelt dat, alsof ik in de zweefmolen zit. De span­ning in mijn achter­hoofd ebt weg.
In bed blijf ik nog even rechtop zitten. Mijn knieën hoog opgetrok­ken in mijn nacht­pon, mijn armen stevig om mijn benen heen­gesla­gen en ter­wijl mijn kin rust op de burcht die ik zo voor mezelf heb ge­bouwd, volgen mijn ogen de grillige bewe­gingen op de wand.
'Wat gaan we doen' vraag ik aan Kala? 'Een reis ma­ken?'
Ik kan mezelf overal naar toedenken. Aardse wetten zoals de zwaar­tekracht ontstijg ik door mijn lijf in bed te laten liggen. Onstof­fe­lijk bereis ik samen met mijn pop de wereld. Op een avond bezoeken we de Grand Canyon in het wilde westen van Amerika, daar heb ik een plaatje van gezien bij opa en hij heeft erover verteld. 'Kijk,' leg ik Kala uit: 'heel lang gele­den, nog voor er india­nen woonden, was hier een zee.' 

Ik zit met haar op schoot boven op het noorde­lijke pla­teau van de Grand Cany­on en kijk uit over de immen­se kloof. Het is ochtend hier en achter mijn rug rijst de zon aan de Amerikaanse hemel. Het morgen­rood zet de rotsmassa's aan de overkant in een vurige gloed. Mij­lenver doorbreken torenhoge spitsen het rond­ drijvende wol­ken­dek.
'Dat daar zijn de Eeuwige Jachtvelden,' wijs ik aan, 'daar draven Witte Veder en Arendsoog op hun paarden snel als de wind. Ze jagen op buffels. Als je dood bent, Kala, ga je daarnaar toe. Een donkere koets met zwarte paarden ervoor brengt je weg. Ik heb het zelf gezien. De paarden zetten zich schrap en de koets komt lang­zaam in beweging. Met een ratelend geluid draaien de houten spaken rond in de hoge wielen totdat ze verdwijnen.'
Ik maak van mijn handen een verre­kijker en tuur in einde­loze nevelslierten, maar mijn doodgebo­ren zusje en gestorven broertjes zijn ner­gens te zien. Wel zweven er grote roofvogels halver­wege de kloof. Het kunnen steenarenden zijn, gieren of haviken mis­schien. Ze zijn op zoek naar lekkere hapjes op de bodem van het ravijn. Hun zwarte slagschaduwen glijden over de toppen van de bomen, over de weiden en over de glinstering van de rivier.
Ik scheer met Kala door het nachtelijk lucht­ruim. Pluk edel­weiss in de Zwitserse bergen. Balan­ceer op het slappe koord in Circus Carré. Bagage, geld en moderne ver­voer­middelen heb ik niet nodig. Ik mag dan klein en tenger zijn, in mijn denken ben ik almachtig. Maar alles heeft een prijs. 

Op een avond als ik weer alleen in bed lig met mijn pop treft de vraag mijn hersenen alsof de bliksem in slaat: 'besta ik echt, of denk ik alleen maar dat ik er ben?'
Jaren later pas leer ik op de universiteit dat het voor Descartes genoeg is te beseffen dat hij denkt en daarom is. Maar nu ben ik nog klein en ongerust tel ik de knoopjes van mijn nachtpon: 'ik ben er wel, ik ben er niet, wel, niet...' Het klamme zweet breekt me uit. Ik moet zeker­heid hebben. En behoedzaam, zoals Noach raven los­liet om naar droge grond te zoeken, stuur ik mijn handen erop uit. Omzichtig betasten ze mijn lichaam, glijden langs mijn dijen, voelen het warme kuil­tje in mijn buik, mijn ribbenkast en einde­lijk, verbor­gen in een dikke bos lang haar, mijn hoofd. Geluk­kig, dat ligt niet los in het kussen, maar is verbon­den met de rest. Ik slaak een diepe zucht: als je jezelf voelt, dan moet je er toch wel zijn? Ik wil niet naden­ken over de vraag of ik misschien alleen maar denk dat ik mezelf voel. Dan verstop ik me in mijn slaap.
 

De volgende morgen glijd ik het bed uit waarin mijn zus nog ligt te slapen. Op mijn tenen sluip ik naar het gedeelte waar de jongens slapen en kruip bij mijn broertjes in bed. Niet in het bed vlak achter de deur, daar slaapt mijn grote broer. Anders gaat hij het weer doen. Zoals laatst. Ik glipte bij hem tussen de dekens; kroop lekker stijf tegen hem aan. Hij kriebelde zachtjes op mijn rug, wel honderd tellen, maar toen voelde ik zijn ding. Het piepte tussen de pijp van mijn broekje door naar binnen en duwde hard en heet tegen mijn billen. Ik bleef heel stil liggen en durfde niet te roepen: 'niet doen! Dat mag niet!' Hij is toch ook lief voor mij. Later, beneden in de kamer, heb ik het tegen moeder gezegd. Daar heb ik spijt van gekregen. Ze keek heel lelijk naar mijn broer en hij wierp met een rood gezicht een boze blik op mij.

6 opmerkingen:

  1. Oh, wat herkenbaar: 'besta ik echt, of denk ik alleen maar dat ik er ben?' Door jouw verhaal komen er bij mij allerlei herinneringen boven. Wat kun je als klein kind al ongelooflijk piekeren en filosoferen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Veertje Vederlicht schreef:

    Hallo Sagita,

    Het lukt mij niet op jouw blog te reageren. Nu dus voor de derde keer een nieuwe poging.
    Ik schreef zoiets als:
    Je neemt mij mee op jouw reizen in jouw kindertijd. Herkenbaar. Ik lag als kind ruim 2 jaar in een kinderziekenhuis en daar was nagenoeg niets te doen. Behalve fantaseren, verzinnen en in een eigen wereld leven. Met allerlei onzichtbare vriendjes en vriendinnetjes. Daar heb ik tot op de dag van vandaag plezier van.

    Ik lees graag verder met je mee.

    Veertje Vederlicht

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ram en Veertje bedankt voor jullie reacties. Mooi die herkenning van de kinderfantasie!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Toen ik de opleiding voor de B-verpleging deed, was een van de studieboeken een boek van Wilhelmina Bladergroen. Misschien misplaatst maar toch moest ik er aan denken. Ik lees Kala Kala met interesse.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Is dat dat boek in die groene kaft? De naam zegt me wel iets, maar het fijne begrijp ik er niet van! Was die vrouw er geen voorstander van dat kindertjes allemaal buiten in de natuur moesten spelen?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja het was inderdaad groen. Ik heb het niet meer. Het handelde over de geestelijke en lichamelijke ontwikkeling van het kind.
    Ze was hoogleraar orthopedagogiek

    BeantwoordenVerwijderen